Masa depan UMNO - Che Det

Dipetik daripada Blog Che Det

1. Pada Pilihanraya Umum 2008 sesuatu yang tidak pernah berlaku dalam Pilihanraya Umum sebelumnya telah berlaku. Sebilangan yang tidak kecil daripada ahli dan penyokong biasa UMNO telah undi parti lawan atau merosakkan undi atau tidak mengundi.

2. Hasilnya Barisan Nasional telah kalah di lima buah negara dan satu wilayah. Di lain-lain negeri di Semenanjung kemenangan Barisan Nasional adalah tipis. Walaupun Barisan Nasional menang di peringkat pusat tetapi gagal mendapat dua pertiga daripada kerusi Dewan Rakyat seperti yang biasa dimenangi sejak merdeka oleh Perikatan dan Barisan Nasional.

3. Umum akui bahawa ada mesej yang hendak dihantar kepada Barisan Nasional dan pemimpinnya oleh pengundi. Tetapi hingga sekarang ternampak jelas bahawa pemimpin Barisan Nasional terutama Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional, tidak dapat memahami mesej yang dihantar atau tidak tahu mentafsir mesej berkenaan.

4. Ini sudah tentu mengecewakan mereka daripada ahli UMNO terutamanya yang dengan hati yang sedih dan tangan yang menggeletar mengundi parti lawan. Tetapi kekecewaan ini tidak terhad kepada mereka sahaja. Kekalahan UMNO yang teruk telah mempengarurhi ramai orang Melayu yang lain. Dan sikap baru di kalangan orang Melayu ini akan menghakiskan lagi sokongan kepada UMNO.

READ MORE

Comments

tanahmelayukita said…
Malays can not afford to split up into smaller groupings. Do not forget the old time proverb, 'bersatu teguh, bercerai roboh'. Just look at the tragedy in Palestine. Despite their odds against the mighty Israeli narmy, the Palestinian fighters are divided into Fatah, Hamas, Jihad Islam and many other small fighting units. Worse still, Fatah and Hamas fought other for control of Gaza. Israeli fighter jet pilots can smile broadly from the sky, as they do not have to drop any more bomb on the Palestinian posts. The Palestinian fighters are doing good njob for the Israeli.

Popular Posts